onsdag 25 april 2012

Jag LYCKADES Jihoooo :))


I helgen hade jag mitt livs utmaning OCH jag LYCKADES :)) Efter 1 1/2 månad med att lära mig göra lite udda tårtor, gav jag mig in på en Raggartårta och en Lightning McQueen tårta. Svettig och nervös var bara förnamnet och många timmar blev det. MEN, två lyckliga, mätta och belåtna firare blev det.

Tårta nr 1: Raggartårta


Allt började i mitt lilla huvud.. Raggare?! Hmmm Vad är det egentligen som symboliserar just Raggare??? Bilar, tärningar, rock´n roll, alkohol, sommar med mera med mera..Så då var det bara att börja sålla.. kvar blev Sydstats flaggan (som ska upplysas om att den inte handlar om rasism när det kom,mer till raggare, utan om revolt och musikstil),cigarett och självklart tärningar!

Första steget; fixa en cigarett  som inte skulle bli för tung för att delvis hänga utanför kanten på tårtan...


2 st chokladsticks som jag limmade ihop och klädde med hemmagjord fondant. 
Har en lite passion för smådetaljer :)


Andra steget; Hur skulle jag lyckas med 2 stora tärningar som inte sjunker ner i tårtan?! 
Rise Krispies treats såklart :)


Resultatet efter att kladdat med både RKT och fondant = Tjopp, färdiga tärningar :)


Tredje steget;  att fixa flaggan. 
Tyvärr fick jag ta till marsipan här, då jag inte lyckats färga fondanten så stark i färgen.
I framtiden blir det att satsa på sockerpasta!


Då var det dags att samla ihop delarna och färdigställa tårtan....




Och Hepp! En Raggartårta!



Nästan 5,5 kg tårta. Och en mycket nöjd  födelsedagsfirare när det gällde både utseende och smak :))




Tårta nr 2: Lightning McQueen

 

Så var det då dags för tårta nr 2. Sonen till min dotters svägerska skulle fylla 2 och självklart gav det mig ett ypperligt tillfälle att testa en biltårta :) Många timmar på internet kan  jag ju så häri efterhand säga att det blev ;) Men nog sjutton fick jag ihop den till slut och riktigt nöjd blev jag :) Inte illa pinkat för en nybörjare (om man får skryta lite :P ) Men även denna tårtan innebar förberedelser och X antal timmar med detaljarbete. 

Först satte jag mig ner och skissade hur jag ville ha tårtan på ett ungefär. Och en utmaning ska ju just vara en utmaning, så varför inte dra till med en våningstårta?! ;)

Skissen

 

 Smådetaljerna







Sen var det tårtan som behövdes förberedas och frysas in till D-day...

 Grunden på bilen fixad och klar!



D-day!!

Lightning McQueen

Klar i det stora hela, bara några smådetaljer som fattas..

Grundtårtan

Tyvärr kunde jag inte sätta ihop hela tårtan här hemma i rädsla 
för att den skulle rasa under transporten,
 så det var bara att vänta spänt tills man stod på plats...

Färdiga resultatet!

Och slutresultatet...En glad liten filur med sin tårta..... :)


















1 kommentar:

  1. Wow vilka tårtor du gör!!!
    Nu vet jag vart man ska vända sig när man vill ha en kanon fin tårta :)

    Kram

    SvaraRadera