tisdag 17 april 2012

Snö snö snö.. Ja där gick den våren på villovägar..

Hmm.. nä inte någon bra start på dagen! S N Ö! Ock stora kärringar fortsätter att falla. Just snyggt när sommarskorna kom på bilen i söndags. Och vilket bakslag på vårkänslorna! Det är i sådana här stunder man verkligen tackar gudarna för att man har en hobby man kan sitta inomhus med :) För idag tänker jag INTE riskera att bege mig till skolan, med breda lågprofil däck.

Så vad hittar man på en dag som denna då? Jo lite fix och trix helt enkelt. När jag började med tårtor (för inte så länge sedan) så var jag grön på kvisten och då menar jag grön. Är i och för sig fortfarande grön, men bakning är absolut inget jag pysslat med alls de senaste 20 åren och när vi förra året skulle gifta oss var det vårt största problem, att hitta någon som ville göra den HÄR tårtan åt oss. 

Vi fick nej vart vi än vände oss :( Jag blev mer och mer irriterad kan jag lova. Utbildade konditorer borde väl för sjutton våga sig på den HÄR?! Eller?? Näpp, draperingen skrämde skiten ur de flesta. Till slut,och då inte utan blod, svett och tårar vågade en tjej sig på att göra den åt oss. Men VAD är det som inte en utbildad konditor BORDE kunna fixa i den här?!Nä än idag blir jag bara irriterad av blotta tanken av rädslan för något nytt.

Några månader efter bröllopet satt jag och sappade runt på tv:n och där tjolavippen kom det en nisse (Buddy the one and only Cake Boss) som väckte mitt intresse för att börja försöka blanda mina tidigare erfarenheter av att måla, pyssla med cernitlera och mickla med små detaljer. Så, ut på internet och leta recept, idéer och mycket annat. För här jäklar i min låda skulle jag lära mig göra tårtor :)  Fondant var ett måste och hittade recept att göra det själv här hemma. Och enda sedan första tårtan vart gjord finns ingen som helst marsipan på mina tårtor. Perfekt, för den passar alla. Till och med nötallergiker. Plus att min dotter är T O K I G i den :)) Men som med all hobby, så måste massor av prylar införskaffas, för att få saker och ting att bli både snyggt och enkelt att jobba med. Mycket som ligger på den önskelistan just nu ;) Testade i alla fall, efter att kollat ett Youtubeklipp, att göra en liten drapering, och vet ni, det var inte så jäkla svårt som jag fått det uppmålat.

Första testet med att få till en drapering... Behöver dock införskaffa lite större saker för att få till en större drapering. Men själva draperingen blev jag faktiskt nöjd med för med tanke på  att jag varken har utbildning eller ens testat tidigare.

Liten MEN naggande god ;)



Idag blir det att fortsätta göra färdigt smådetaljerna, som ska vara till en av tårtorna i helgen...

Här är skissen till den...


Bara hoppas att jag fixar den! Så håll tummarna för mig att jag lyckas ro den i land ;))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar